måndag 7 juli 2014

Männen är de svaga och utsatta

Det är männen, inte kvinnorna, som är de svaga och utsatta. När jag var liten tog jag hand om min lillebror när mamma och pappa måste jobba och sedan dess har jag uppfattat männen som utsatta. För så såg jag också min pappa som liten. Vi fick alltid höra att han var släktens svarta får, för att han hade blivit journalist, när hans bror blev läkare precis som hans pappa hade varit. Och vår mamma förtalade vår pappa hela tiden efter skilsmässan. 

Han gick ned sig så mycket att han fick en dödsdom av läkarna när han var kring 50 år. Han klarade inte av sitt liv själv. Han ville så gärna gifta om sig med mamma igen, men hon ville förstås inte. Han räddades av sin nya fru tillbaka till livet och fick leva ytterligare 37 år. Så mycket betyder det att en kvinna stöttar en man.

Jag har tyckt synd om män för jag har sett deras utsatthet och försökt att skydda och ta hand om dem. Mannen i mitt första långa förhållande är svårt sjuk i kol, en sjukdom som man får av rökning, och av att ha jobbat i rökiga miljöer. Han växte upp i ruinerna av Tyskland i dåvarande Västtyskland. 

Min andre man, som jag var gift med några år, är död. Han dog när han var 70 år av en blodpropp i benet, som sökte sig till lungorna. Han hade brutit benet och låg hemma. De fick bryta sig in förra året till honom. Han växte upp fattigt i Malmö.

Min tredje man som jag har levt längst tillsammans med ligger på sjukhus svårt sjuk i cancer. Han hade också en trasslig barndom med en mamma, som inte klarade av livet så bra. Vi får se hur det går med honom. Det är absolut männen, som är mest utsatta. Så har jag upplevt det hela livet. De har ofta hårda jobb och dör ofta yngre än kvinnorna. Men i vårt land är det alltid kvinnorna det är synd om. Och när män dristar sig till att berätta fakta om hur det ser ut blir de förföljda.

Kvinnorna räknas till det svaga könet, som enbart klarar av att sitta i bolagsstyrelser och få bra betalt. Åtminstone om man ska tro på kraven från feminister. Men det stämmer inte. Det är männen som är de utsatta. Det är verkligen på tiden att vi delar lika på det som behöver göras och gör allt vi kan tillsammans. Kvinnor lever längst för det är det bästa för arten människor enligt biologerna. Det är också rent hormonellt betingat. Män tar fler risker än kvinnor beroende på halten av det manliga könshormonet testosteron, vilket också ger högre kolesterolhalt och därmed fler hjärtsjukdomar. Kvinnor lever i genomsnitt nästan fem år längre än män. 

PS. För övrigt tycker jag att det är på tiden att denna kvinna slutar att förfölja mig. DS. 

6 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Har mest levt i en krets med starka kvinnor. Inte optimalt men det danar en människa. Jasså - har du en som fortsätter att tracka dig. Så dåligt! Har hon inget annat att syssla med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad glad jag blir över att det finns nån som förstår oss män.
      Vi är bräckliga och utsatta. Men vi klarar oss ganska bra tack vare kvinnor som inte är rabiata feminister. Vi behöver varann.

      Radera
    2. Jo så är det verkligen. Vi kompletterar varandra. Det är så fint naturen och evolutionen har ordnat det. Och det är så roligt att mina egna pojkar har hittat fina flickor att leva med. Det blir till och med bröllop i sommar.

      Radera
    3. Ja det finns inget finare än när ens egna barn hittar rätt. Hoppas du får ett underbart bröllop

      Radera
    4. Tack det blir det säkert! Ska hålla tal till brudparet. Det behövs för att låta dem veta att livet är till för att levas ordentligt! Så ingenting behöver ångras sedan. På andra sidan.

      Radera