onsdag 9 juli 2014

Aftonbladet skrämmer medborgarna

Eva Franchell skriver ledare på Aftonbladet och gjorde mig orolig när hon skrev om Maria Lodenborg, som inte skulle få sina pengar fast hon var cancersjuk och låg på sjukhus. Men det var en bluff. Visst får Maria sina pengar. Det var bara det att hon hade glömt att berätta för försäkringskassan att hon låg på sjukhus. Hon hörde inte av sig inom den tid sju dagar som man ska göra, men när hon berättade hur det låg till så fick hon sina pengar.

Jag skrev till Eva Franchell att det är sådana som hon och Aftonbladet, som skrämmer människor mer än vad försäkringskassan gör. Sensation går före goda nyheter. Som vanligt. Det är semestertorka i juli och det gäller att få läsare. Det var likadant med Erik Videgård när han fick cancer. Han hade inte rätt till sjukpenning, men skrev i Aftonbladet att han skulle få det för han hade ju cancer.

Aftonbladet spelar på vår rädsla för sjukdomen cancer och vår skräck för myndigheter, som vi inte kan rå på. Min egen erfarenhet av försäkringskassan vid sjukdom är god. Medborgarna får sina pengar om de har rätt till dem. Men omkring en miljard fuskas bort per år i detta system, så det är klart att försäkringskassans byråkrater måste kolla de som ska få sjukpenning. Sjukpenningsystemet är inte ett allmänt bidrag till varje medborgare. Man måste vara inne i systemet. 

Här har Aftonbladet först skrivit att Maria Lodenborg nekas sjukpenning och nu samma dag en ny artikel om att Maria Lodenborg får sjukpenning. Så dåligt! Skräm inte medborgarna Aftonbladet! Kolla aldrig en bra historia den kan spricka gäller visst fortfarande i kvällspressen. Precis som förr i tiden.

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja här har vi byråkraten som går in och säger till mig vad jag ska göra och tänka. Tack ska du ha, men jag har min egen uppfattning. Man får ha det som medborgare och journalist.

      Radera
  2. Här är artikeln i Svenskan som är föredömligt skriven. Där ifrågasätts också anmälningsplikt när man hamnar på sjukhus. Om man har ett arbete är det arbetsgivaren som ska betala till att börja med. När jag blev intagen för bruten arm så frågade ambulanspersonalen om de kunde meddela min arbetsgivare. De ville hjälpa till. Förr i tiden var det självklart att f-kassan fick veta detta. Då när sjukpenningen alltid betalades ut från dem.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nekad-cancerpatient-far-ratt-om-ersattning_3733774.svd

    SvaraRadera
  3. För övrigt har jag återigen mejlat till Feminix, som lovade att sluta hänga på länkar på min blogg. Här är mejladressen ifall ni också vill uttrycka era synpunkter: monisunw

    Jag vill inte ha sverigedemokrater på min blogg tack! Och det är väl typiskt att de inte håller sina löften.

    SvaraRadera
  4. feminix@bredband.net är adressen som föll bort.

    SvaraRadera