söndag 27 april 2014

Karin Bojs vänder sig mot nazisterna

Allt blir tydligen valpropaganda ett år som i år. Även en vetenskaplig artikel om hur vi en gång i tiden utvandrade från Afrika och att jordbruket kom från Mellanöstern. Vi är inte svenskar sedan urminnes tider. Nej, det har vi vetat länge och inte betyder det att vi blir nazister eller sd:are för att vi tycker att vi bor i ett land som heter Sverige och är svenskar. 
De fina cromagnonmänniskorna
 fanns i Frankrike

Mina förfäder är rätt långt tillbaka i tiden till övervägande del svenskar. Jag tog reda på detta när jag skrev min tredje bok I ormbärarens tid. Men naturligtvis finns det invandrare också. Och jag lyckades nästan bevisa att vi är släkt med mayaindianerna i Guatemala sedan 1600-talet. Plus att vi har någon tysk och någon från Norge i släkten.

Vad är det med det då? Det är väl inte särskilt märkvärdigt förutom att det var intressant att tänka sig att det gick resor åt motsatt håll över Atlanten. Slavar togs med också från Mellanamerika och Nordamerika. Av spanjorer och engelsmän. Det är ett historiskt faktum. Och några av dem flydde eller kom kanske på annat sätt till det nordliga Sverige, som inte var katolskt utan protestantiskt. 

Det här är normalt i befolkningar att omflyttningar sker och landet Sverige fanns naturligtvis inte då när jordbruket uppfanns i Mellanöstern. Inte heller när de första människorna flyttade ut från Afrika. Inte heller när Neanderthalarna levde och blandades med Cromagnonmänniskor. Detta hände efter den senaste istiden och det skulle dröja många år innan landet Sverige uppstod.
De hemska neanderthalarna som hittades i Tyskland
Men numera lever vi i ett land som heter Sverige och människorna som bor här heter svenskar. Till största delen har vi bott här i några generationer. Men många nya medborgare kommer varje dag som invandrare. Enligt den gängse samhällskoden ska de ses som svenskar från dag ett. Men rent kulturellt fungerar det naturligtvis inte så. Och om jag ser min senaste svärdotter som också något annat än svensk så är det inte något särskilt problem. Hon kommer från Ryssland och har ännu inte blivit svensk medborgare på papperet fast hon är gift med min son.

Det gäller att skilja på vetenskap och ett politiskt valår. Det tycker jag, annars blir allt yta och kortsiktigt. Herregud. Hoppas verkligen inte jag har några gener från Neanderthalare i mig. Jag vill bara vara den där fina Cromagnonmänniskan. Kulturell och tänkande kreativ precis som fransmännen, men det där Tyskland, där neanderthalarna hittades har jag inget till övers för. Äsch jag skojar. Sic! Det måste gå att driva också med detta. Har ju min äldste son med en tysk. Att Sverige och andra länder finns och har funnits i några hundra år är realiteter. Det har varit ett sätt att ordna förhållanden mellan människor. Hur vi ska förhålla oss till detta faktum är mest ett ekonomiskt dilemma. Inte ett genetiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar