onsdag 5 februari 2014

Svenska slavägare

UPPDATERAT
Finns dom överhuvudtaget? Varför påstås det att vi var slavägare? När ska dessa idiotiska överdrifter ta slut? Varför förvanska historien? Varför inte berätta om hur folket har haft det i Sverige? Är Vilhelm Moberg, Moa Martinsson, Dan Andersson, Eyvind Johnson och Nils Ferlin eller deras berättelser alldeles bortglömda?

De som for till Amerika var de som gav upp Sverige på grund av fattigdom och förföljelse. Säkert fanns en och annan bov bland dem. Det har ju vittnats om i TV-programmet Allt för Sverige. Mina förfäder stannade kvar. De kämpade på och de flesta förblev fattiga torpare, men duktiga i sitt arbete. Och någon av dem kom som slav över Atlanten och tog sig till Sverige. För länge sedan. En mayaindian. Det är inte något jag skyller på ett land och avskyr detta land som var Spanien. Varför skulle jag göra det? Ni kan läsa om detta i min senaste bok I ormbärarens tid.

Vi är övertagna rent åsiktsmässigt av en grupp människor som inte har bott eller levt särskilt länge i det här landet. De har tolkningsföreträde framför alla andra och de bestämmer att vi var slavägare och förtryckare. Sensation! Världens sämsta land med ständigt stigande siffror nu över hur vi förföljer andra. Gör vi? Jag känner inte igen mig i beskrivningen. Jag diskriminerar ingen. Varför skulle jag göra det? De flesta människor vill bara leva sina liv i lugn och ro. Varför skulle svenskar vara annorlunda?





















Vi svenskar har skapat det här landet som det nu är, men på några decennier har vi tagits över av en högljudd del av befolkningen, som anklagar oss andra för allt som är fel i deras liv. Nu är det inte längre så att de är känsliga eller lättkränkta. Snart kommer de att kräva våra huvuden på ett fat. Vi är skyldiga till allt som är fel i deras liv. Och de rättänkande applåderar dem och erbjuder sig själva som gisslan.
10:51
Så här vackert är det i dag. Vikingarännet är inställt och våren är här! Det kan inte bli någon mer vinter när inte ens isarna ligger. De här bilderna är tagna i dag. Här kan ni se förra året i april. Våren är två månader tidigare i år! Hurra för våren!


Google tror att vi vill ha snö
så de har lagt till detta.
Nej det är vår vi vill ha!






8 kommentarer:

  1. mycket bra skrivet Ann-Helena, väldigt frustrerande, tycker man inte som vänstern är man rasist, det blir bara värre och värre, kunde jag skulle jag dra, men vart, inte så lätt börja om, men jag börjar känna mig uppgiven och skärmar av mig mer och mer från samhället som jag betalt till ett helt liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mullis! Men botten måste väl snart vara nådd i diskussionen? Eller ska gammelsvenskar få skulden för allt först? Vi stod bakom andra världskriget. Vi ordnade så att USA startade Vietnamkriget. Vi fixade till Nordkorea. Varför ska just det här lilla, lilla folket bli supersyndabockar i världen? Hur destruktiva kan vänstern bli i sin strävan att sänka landet?

      Radera
  2. Gaphalsarna har inte många siffror rätt. Jag kan rekommendera dem, i synnerhet de som bor här på södermalm, att läsa författarna du föreslår men även Per -Anders Fogelström om hur livet var i Sverige för bara lite drygt hundra år sedan. Missväxt, koleraepidemier och höggradigt slavliknande levnadsvillkor för egendomslösa. Världsutvecklingen i stort, Sverige slapp världkrigen på egen mark men inte minst befolkningens hårda arbete och höga arbetsmoral har byggt ett välstånd som dessa nu skördar frukterna av. Förmodligen utan att ha bidragit med en svettdroppe. De som verkkligen har slitit i sitt anletes svett finner nu på ålderns höst att samhället sviker dem, medan pengar öses ut på ett fullständigt galet sätt. Det är som om en drogad, vansinning kejsar Nero styrde landet mot förintelse. Jaja, men jag är faktiskt mer upprörd än så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo naturligtvis Per-Anders Fogelström. En del av mina släktingar och jag själv har upplevt fattigdomen i Stockholm, hur eländigt det var också på 1970-talet i denna stad, då fortfarande mycket var omodernt. Jag har själv deltagit i ombyggnaden av Odengatan 48, där jag bodde då. Vi köpte fastigheten av hyresvärden och byggde om detta flerfamiljshus till något modernt med badrum och varmvatten. Nya stammar. Men det där är ju så längesedan så ingen kan minnas detta. Särskilt inte Alexandra Pascalidou och andra som knappt var födda då, men som naturligtvis bodde modernt i Rinkeby.

      Radera
    2. Jag skulle tro att det är svenska affärer på världshaven och i den svenska kolonin i Karibien som åsyftas när man talar om svensk slavhandel.

      "Även om det handlar om jämförelsevis få (registrerade) svenska skepp som var direkt inblandade i slavhandeln var svenska kronan djupt involverad som mellanhand på St Bart från 1784 till ett par årtionden in på 1800-talet." Titta in på Etnografiska museet i Stockholm. Intressant Afrikautställning. Citatet kommer från museets sajt.

      Radera
    3. Slaveri i Sverige och handel med slavar eller trälar förbjöds dock 1355.

      Radera
    4. Sen kan ju man kan förstås också se slaveriet på en glidande skala. Legostadgan, som statarna levde under, fanns ju kvar ända in på 1920-talet. Enligt den gick det till exempel bra att aga sina tjänstehjon.

      Men visst var Sverige en jämförelsevis obetydlig aktör på den väldiga slavmarknaden i världen under kolonialtiden.

      Radera
    5. Slavhandeln pågår för fullt i Sverige. En arabisk man kan köpa en kvinna från Mellanöstern för att gifta sig med och få barn med, för en arab med barn är högaktad i deras kultur. Vad är en sådan kvinna, om inte en slav? Ihjälslagen när mannen inte är nöjd?
      Medans svenska feminister beskyller sinä fädrar och brödrar för allt ont i världen.
      Men ja, snart är alla svenskar slavar, de som bor kvar här. När den skattebetalande befolkningen minskar, måste man behålla kvar i landet de som fortfarande betalar skatt, Det kommer att bli förbjudet att åka utomlands på semester (avhopp) eller att sluta jobba (ingen pension).
      Och nåt att tänka på, kanske pensionsbetalningarna upphör, bara så, hux flux! När pengarna sinar. Nu har man redan börjat spara på gamla människor, bara såna saker som ägg på frukost och nu en kopp eftermiddagskaffe.
      Historien upprepar sig, det vet alla som vet nåt om historien.

      Radera