torsdag 13 februari 2014

Min artikel om romer på SVT Debatt

UPPDATERAT
Här kan ni läsa min senaste artikel på Sveriges Televisions debattsida. Den handlar om tiggande romer i Högdalen i Stockholm och att vi borde ta bättre hand om dem. De är EU-medborgare och har flytt rasismen och nöden hemma i Rumänien.
17:33
Nu är kommentarsfältet stängt för dagen (över hundra kommentarer) och jag har deltagit en smula i debatten också, precis som jag gjorde på Newsmill när jag skrev där. Märkligt hur mycket makt kommentatorerna tillskriver mig som debattör. Jag ska fixa allt och komma med lösningar på allt. 

2 kommentarer:

  1. Hej Ann-Helena!
    Efter att ha läst dels din artikel på Svt Debatt idag och dels din kommentar på Staffan Danielssons blogg för en vecka sedan är jag förvirrad. Har du helt bytt åsikt eller är det någon annan som använder din identitet?
    (Publicerar denna kommentar också på Staffan D:s blogg.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ingen motsättning. Den kommentaren var en spark i baken på politiker som Staffan Danielsson. De har den makten att påverka och han velade för att han inte vågade ta i med risk att bli anklagad för att vara rasist. Som politiker har man all makt i världen att göra något åt detta missförhållande istället för att bara prata. Det är politikers jobb.

      Jag är inte politiker och har aktivt valt bort att bli detta. Jag är journalist och författare och det är ett steg förbi det politiska. Om man fastnar i makt så blir man politiker. S-politikern Margareta Winberg har sagt: om man gillar makt ska man bli politiker. Min syn på livet handlar inte om denna makt så det jag har skrivit på SVT Debatt är självklart det jag anser utifrån mig själv, men många människor vill trycka på andra roller och särskilt när man som jag debatterar. Att skilja på roller är oftast inte lätt för människor. Eller att se kärnan i någon.

      Radera