onsdag 17 april 2013

Allt fler blir äldre

Det går att bromsa åldrandet genom livsstilen, men gener och miljön står för omkring 50 procent. Så har man risiga gener med anlag för sjukdom eller har blivit utsatt i sin arbetsmiljö för mycket stress eller annan olämplig kroppslig påverkan är det inte säkert man blir så gammal.

Just nu finns det två, som är nittio plus i min närmaste släkt, men den som senast dog var inte så gammal. Bara nyligen pensionär och jag har haft ett par i min släkt som har dött i 40-årsåldern av cancer och astma. Själv har jag bestämt mig för att bli 90 plus eftersom mina släktingar ofta tidigare har dött ganska tidigt.

I framtiden kommer färre än var tionde som föds att uppnå en ålder över 100. Jag känner till en enda som har blivit så gammal i min släkt. Flickorna har ungefär dubbelt så stor möjlighet som pojkarna som föds nu. Så säger statistiken. Var tredje som dör är över 90 år. Men de är ändå få. Omkring 85 000 invånare är över nittio i dag.

Redan 2017 kommer vi att vara fler än tio miljoner invånare är beräkningen. Dels på grund av invandring och också på grund av födelsetalen kring 1990. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar