onsdag 27 mars 2013

Sent vaknar syndaren

Vaccinet mot svininfluensan har ännu en gång blivit ansvarigt för att människor har fått narkolepsi. Det var antagligen sista rycket i samhällstroende som det svenska folket och särskilt föräldrar råkade ut för.

Redan våren 2009 skrev jag om hysterin kring denna influensa i en artikel på Newsmill. Den drabbade människor som trodde att det var en ny version av spanska sjukan, som uppenbarade sig. Skräcken slog till och på parkeringar stod föräldrar och barn i kö här ute för att få en nummerlapp med tid till vårdcentralen.

Själv har jag i gott minne hur sjuk jag blev när jag var tolv år och fick asiaten, en version av alla influensor. Det tog ungefär fjorton dagar att övervinna den och när jag gick tillbaka till skolan var min klass inte där. Alla var sjuka.

På den tiden fick vi vara sjuka. Samhället trillade inte ihop. Vi övervann också barnsjukdomar som mässlingen, vattkoppor och röda hund. Som barn reagerar man inte på annat sätt än tar det som det kommer.

Den 18 juli 2009 skrev jag så här på min blogg:

"Aftonbladet har i sin enkät i dagens tidning fått nästan 60 procent av läsarna att erkänna att de är rädda för svininfluensan. Propagandan och desinformationen från medierna för att skrämma livet ur oss har pågått i månader. Hav förtröstan. Jag har själv gått igenom en minst lika hemsk influensa."

Och här kan ni läsa om köerna på parkeringen. Jag tycker det var oförlåtligt att stat, landsting, kommun och medier gick ihop om denna skräckpropaganda.

Det visade sig att år 2009 var folk friskare än annars för de hade bättre hygien. Men här fortsätter den största morgontidningen med sin desinformation så sent som i förra veckan. DN påstår att en ny virusstam kan slå lika hårt som svininfluensan 2009. Åh dessa icke-tänkare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar