tisdag 18 december 2012

Internet livsfarligt

UPPDATERAT
Det blir så när människor utsätts för andra och jävligast är ofta tjejer har jag märkt. Och det inte går att försvara sig mot det som sägs eller visas i bild. Nu har det blivit upplopp i Göteborg och det kan man väl tycka är rätt sunt ändå. Inte ska förtal få härja fritt.

Polisen fick sätta in alla resurser de hade för att få stopp på den mobb som bildades. Mobbar har en egen energi som snabbt urartar. Det har visat sig många gånger.

Tjugosju ungdomar har gripits hittills. De vill ha tag i den eller de som har hängt ut unga flickor på Instagram. Tack och lov vet jag knappt vad det är. Det räcker med allt annat som finns på internet. Jag har inte ens en mobil. Så skönt att slippa.

En 17-årig tjej är intagen på förhör misstänkt för att ha startat det hela. Ja det är min erfarenhet att tjejer är värst i de här sammanhangen.

Polisen har fått ett 40-tal anmälningar om förtal och Instagram-kontot är nedstängt. Facebook finns dock fortfarande kvar. Lägg inte ut något på nätet som ni inte absolut kan stå för i vått och torrt!

Klockan 16:30 är det pressträff hos polisen i Göteborg.

16:52
Detta framkom på pressträffen. Rektorer och lärare från andra gymnasier har hjälpt polisen under dagen genom att hämta sina elever från Plusgymnasiet. Det kontot det gäller har kanske framfört förtal, förolämpning eller ofredande. Det får utredningen visa. Nu är det förundersökningssekretess.

Ingen flicka är gripen, men det har hållits förhör under dagen. Mer kan inte polisen säga i nuläget. Det rör sig om ungefär 200 bilder på både flickor och pojkar (tagna från deras konton på facebook) och sedan förtalas dessa. Polisen tittar också på hot mot de som mobben anser har startat kontot. Flera står bakom det.

Polisen anser att ungdomarna får lugna ned sig så länge. I morgon finns beredskap för fler ingripanden. Det hela hänger ihop med att skolorna håller på att sluta för terminen och att det går mycket fort att få ihop en mobb över internet.
18:59
Plusgymnasiet håller stängt i morgon. Det anses säkrast. Skolan skickar ut brev till alla föräldrar om läget.
19.12.2012
06:08
Den utpekade 17-åringen säger att hon är falskt anklagad. Ingen är gripen för att ha gjort detta. Och så har naturligtvis någon eller några öppnat ett nytt Instagramkonto. Det gamla stängdes. Plusgymnasiet som är en friskola ska få sina värdegrunder granskade av Göteborgs kommun.
9:34
Även i Ulricehamn har flickor hängts ut på nätet, avklädda eller nakna.
10:55
Nu ska omkring tusen personer samlas igen vid Framtidsgymnasiet om några minuter klockan elva. Skolan har tagit beslutet att hålla stängt. De skulle ha haft skolavslutning i dag, men får ha detta den 7 januari istället. Framtidsgymnasiet är inte inblandat i några uthängningar och rektor Jörgen Frohm tycker att detta för jävligt. Föräldrar borde hålla bättre koll på sina ungdomar menar han. Ren huliganism. Vi beter oss inte så här i vårt samhälle, menar han. Det är en demokratifråga.
12:13
Ännu råder lugn ute på stan i Göteborg. Kanske har föräldrarna mer koll idag? Eller också har barnen, ungdomarna insett att det inte lönar sig att bråka. Rättssystemet ska göra sitt. Polisen utreder och vi har domstolar i det här landet, som tar hand om juridiska saker. Dock begriper jag att ungdomarna reagerade.
15:01
Fick just tillbaka strömmen efter ett nästan två timmar långt avbrott (vardagsmat). När jag läser på nätet får jag uppfattningen att det här i Göteborg är ett uppror från ungdomar från förorterna i Göteborg. Att unga män mest tar chansen att bråka. De som kommer från MENA-länder.

Jag vet inte om det är sant, men det kan vara så. Det hela betecknas numera som våldsamt upplopp. I dag har dock inte så många gripits. Bara kring tre stycken. Och någon försökte elda upp en svensk flagga. Jag tycker absolut att alla som inte gillar Sverige ska flytta.

Har just haft Josefin här på bloggen med kommentarer och hon tycker att det här är ett rasistiskt samhälle. Jag begriper inte varför man ska bo kvar här då. Själv skulle jag också flytta för vintrarna är för långa (och alla strömavbrott också) om det inte var så att jag är född här och har hela min släkt här.
18:01
Sexton omhändertagna under dagen. Femton för störande av ordning och en för knallskott. Och eftersom polisen inte gör något åt att det finns nakna bilder av tolvåringar utlagda, som på Årstaskolan, allt läggs ned av åklagaren. Så är det naturligtvis riskfritt att fortsätta. Sätt stopp för detta!
4.1.2013
I dag menar polisen att 17-åringen är oskyldig men formellt sett är hon inte friad. Dock har hon kunnat flytta hem igen. Ett annat ingripande väntas.
10.1.2013
Med internet har vi skapat ett monster, berättar GP i dag. Jo så sant. Men naturligtvis går det att skydda sig mot också detta. Inget är omöjligt. Det tar bara lite tid.
18.5.2013
Den 15-åring som har gripits har erkänt, men den 16-åriga kompisen nekar. Båda flickor. Det bekräftar det jag skrev på Newsmill: att näthatet inte är könsbundet.  Det är 46 målsägande som vill ha skadestånd. Summan kan hamna på kring 700 000 kronor. De åtalas nästa vecka för grovt förtal. Rättegången ska starta den 3 juni.
3.6.2013
Rättegången är inledd. Och medieintresset är stort.




7 kommentarer:

  1. Jag tror du har fel där, åtminstone vad det gäller sexbilder, där är det ofta pojkar och fd pojkvänner som lägger ut bild/film på nätet.

    Oavsett om det nu råkar vara en flicka som är boven i det aktuella fallet, så tycker jag att det en sund reaktion av ungdomarna i Göteborg. Man måste reagera mot de katastrofala följder uthängning på nätet kan medföra.

    Hoppas det är rejäla straffsatser på sådan verksamhet.

    /Pelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fel har jag aldrig ;) Jag skrev "har jag märkt" och "enligt min erfarenhet". Det finns stalkare som hänger sig på kändisar för att själva bli ökända. Spelar ingen roll för dem vilket bara de får uppmärksamhet. Annars är vi ense du och jag!

      Radera
  2. Det är klart att det är "sunt" att samla ihop en mobb i syfte att misshandla en internt utpekad syndabock för ett nätinlägg. Hur kan någon tycka annorlunda.

    SvaraRadera
  3. Självklart förkastligt att hänga folk ut på nätet utan mäjlighet att försvara sig. Men jag vänder mig mot att du beskriver ungdomarnas reaktion, som urartar till mobb- och kravallfasoner med sten- och glaskasting mot poliser och förstörelse av oskyldiga människors ägendom för sund.
    Vi har väl fortfarande ett någonlunda fungerande rättsväsen som har till uppgift att lagföra eventuella övergrepp, och ingripa efter en anmälan.
    Det betéende som du beskriver som "sund reaktion" har vi sätt på TV under lång tid, och har kallats "den arabiska våren" Låt oss slippa det här så länge det går.
    Alf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sagt att det är sunt att kasta sten mot poliser osv. Det var som vanligt några få som gjorde det och det de kastade snöbollar vad jag såg. Jag tycker det är sunt att reagera och jag förstår fullt ut att unga människor reagerar mest känslomässigt genom att mötas på gatan. Det här är inte någon arabisk vår. Varifrån har du fått det? Nä, jag skulle ha gjort likadant själv som de här ungdomarna om jag blivit utsatt för detsamma i deras ålder. Detta måste få ett slut. Och att uppmärksamma det är bara bra så att de vuxna begriper. Plus att de som startat kontot fattar. Är på tiden.

      Radera
  4. Fel på internet? Snarare fel på lättkränkta individer från medeltiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är inte från medeltiden utan har en kollektiv dysfunktion som de inte kan se likväl som det finns något liknande på motståndarsidan. Det är inte deras identitet lika lite som någon annans utan ett kollektivt omedvetet som de släpar med sig i grupp precis som de som är emot dem. Meningen med det hela är att upptäcka denna dysfunktion och utvecklas vidare från den. Att helt enkelt låta göteborgarna gå vidare till en ny medvetenhetsnivå. Det kräver dock att andra individer har denna nya syn på sig själva och kan förmedla den till dessa ungdomar. Lärare tex.

      Radera