onsdag 14 november 2012

SVT diskuterar Call Girl

UPPDATERAT
I morse satt kulturpanelen och diskuterade filmen Call Girl. Expressens kulturchef Karin Olsson var där liksom författaren Denise Rudberg (kan vara släkt med mig om hon härstammar från Rudakungen i Östergötland) och Kerstin Brunnberg tidigare Sveriges Radio.

Både Karin Olsson och Kerstin Brunnberg var överens om att filmmakarna hade gått över gränsen när de uttalade att vår statsminister år 1976 var pedofil. Medan Denise Rudberg tyckte att det är konstnärlig frihet det handlar om och att man får säga vad man vill.

Kerstin Brunnberg tyckte inte att familjen skulle förtalsanmäla för hon trodde inte att det skulle löna sig i en process enligt tryckfrihetsförordningen med den ansvarige utgivaren som åtalad.

Dock finns det ett sådant exempel där Sydsvenskan har fällts för förtal av avliden. Det var Dag Hammarskjöld som en tysk tidning hade skrivit om och Sydsvenskan refererade detta. Det räckte. Fast det var länge sedan på 1960-talet.

Jag hoppas som jag tidigare har sagt att Mårten Palme och familjen anmäler filmen för förtal. Vi behöver få detta prövat.

Här skriver Aftonbladets Åsa Linderborg om filmen.
15.11.2012
Och här har en privatperson i Västerås anmält filmen till JK för att få veta om det är förtal av avliden. Heja Västerås säger jag. Mina släkters stad. Både på min mammas och pappas sida.
16.11.2012
Mårten Palme har sett filmen och menar att det är uppenbart att det är hans pappa statsministern som avbildas och förtalas. Men det kan dröja någon månad innan han bestämmer sig om hur han ska göra.
17.11.2012
Här skriver Nils Funcke om utsikterna till att få någon fälld för förtal. Han är expert och menar att ingen är rättslös. Inte ens kungen.
18.11.2012
Här skriver G W Persson om historien. Han menar att statsministern inte är pedofil. Och att det är hög tid att någon i så fall bevisar detta eftersom det har kommit både en bok och nu en film i ämnet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar