fredag 23 november 2012

Peter Mangs får livstid

Som väntat fick Peter Mangs livstid i dag. Jag skrev bland de första av alla denne mans namn. Jag tycker det är viktigt att berätta vad bovar heter. Men det får naturligtvis avgöras från fall till fall.  Peter Mangs ville gärna ha en diagnos och ville bli aspergare, men fick inte det.

Eftersom det inte är något fel på honom rent psykiskt och han har begått sina två mord och fem mordförsök alldeles iskallt så döms han till detta straff. Han hade kunnat ändra sig innan han sköt Trez West Persson år 2009 och Kooros Effatian år 2003.

Peter Mangs är ett särskilt svårt rättsärende och har prövats för många fler fall. Det är konstaterat att han är en serieskytt och han har jämförts med Anders Behring Breivik i Norge. Det är inte särskilt troligt att Peter Mangs någonsin kommer ut ur fängelset.

Han ska betala över en miljon i skadestånd till brottsoffren.
10.12.2012
Och i dag kom överklagandet till hovrätten. Peter Mangs hoppas att bli frikänd.

4 kommentarer:

  1. Många var glada när Tomas Quick blev dömd. Hoppas att de inte har lika fel den här gången. Om jag skulle dömt utifrån det som jag läst i dagspressen skulle jag inte kunnat säga att han var skyldig, men han kan ha varit skyldig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs domen! Den är offentlig handling. Finns att beställa från Malmö tingsrätt. http://www.malmotingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Handlingar-i-arkivet/

      Radera
  2. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-finns-fragetecken-i-domen_7695828.svd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag hade själv länkat till den artikeln. Tryck på bokstäverna där uppe: över en miljon i skadestånd. Detta var tingsrättens dom. Läs den! Sedan kommer detta alldeles säkert upp i hovrätten också.

      Radera