torsdag 22 november 2012

Omedveten rasism

Självklart måste barnboksförfattarinnan Stina Wirsén lägga sig platt på marken och be om förlåtelse för sin omedvetna rasism. Och naturligtvis måste bokförlaget Bonnier Carlsen makulera hennes utgivna sex böcker. Gör gärna bokbål!

Här försvarade bokchefen Eva Dahlin först Stina Wirsén, men nu lägger sig bokförlaget också platt. Här får Stina Wirsén själv ta beslutet om att förstöra de sex böckerna. För det går inte att gömma undan dem i något mörkt utrymme. Hoppas jag.

Det går inte att teckna rasistiska stereotyper numera, inte ens svarta barn. För svarta finns inte. De är i olika nyanser av brunt allihop. Det har professor Johanna Rubin Dranger på Konstfack förklarat. Vita människor går däremot bra att teckna vita fast de är väl inte heller kritvita?

Och vita tanter får man teckna med knallröda läppar och rosa hår och tjocka och fula om man vill. Det går inte att vara rasistisk mot sådana. Lika lite som mot vita män.

I morse såg jag en svart människa i Gomorron-TV. Jag hajade till och reagerade på att han var svart. Jag tänkte: vad svart han är! Men vår TV-apparat är tjock och gammal. Ursäkta oss vår rasism vi måste nog köpa en ny och plattare med bättre bildupplösning. Och jag ska gå på kurs hos tankepolisen. Jag lovar!

Jag vet att jag har fått brunsmink när jag skulle uppträda i TV4. Det ser bättre ut. Då ser man inte ut som en vit rasist.

Min nya bok är inte ett skvatt rasistisk. Den beskriver hur vi som släkt hör ihop med de bruna och röda folken. Och hur min mamma säger att vi nog är "tattare" när jag frågar varifrån vi kommer. Ursäkta henne för att hon inte visste något bättre ord. Hon sade det på 50-talet och hon är död sedan länge. Hon var en omedveten rasist som alla andra på den tiden. Också mot sig själv. Förlåt henne så mycket! Här hittar ni min bok. 
23.11.2012
Här skriver kulturchefen på DN Björn Wiman om att Oivvio Polite ljög ihop lite fakta för att få mer drag i sin historia. Björn Wiman tycker det är ytterst sorgligt att Stina Wirsén i förtvivlan dragit tillbaka sina böcker. Dock kommer Stockholms stadsbibliotek att fortsätta att låna ut sina exemplar. Här skrev jag om detta tidigare.

6 kommentarer:

  1. du skriver bra. jag tror en del folk har blivit galna i sverige. rasist hit och rasist dit. hyckleri på högsta nivå. man behöver inte vara rasistisk för att teckna ett svart barn.

    SvaraRadera
  2. Dessutom är det faktiskt väldigt rasistiskt att inte ett svart barn får vara med och leka tillsammans med de andra brokiga. Så ledsna de ska bli när hon inte är med längre. Det är fruktansvaärt att Stina Wirsén inte fortsätter med fina Lilal Hjärtat!

    SvaraRadera
  3. Sverige försörjer fel debattörer! Radio, tidningar och TV talar hela tiden om för oss hur vi skall ändra nyanserna i vårt språk så att det inte gör någon upprörd. Men kom ihåg att inget skrivet eller talat blir stötande förrän en lättstött tagit det till sig. Om vi kallar någon för nollåtta är det knappast någon som klagar, men när vi säger neger blir det fart på de som tycker åt oss.
    Sverige blir knappast ett bättre land om vi blir helt korrekta i vårt språkbruk. Jag tror tvärt om att om vi inte lär av våra erfarenheter och låter detta prägla vårt handlande så kommer vi att förlora mycket. Därför kan aldrig ett helt korrekt språk hjälpa oss. Sedan måste vi ju ochså inse att korrektheten är tidsberoende och det som är korrekt idag kan vara inkorrekt lite längre fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är själv nollåtta! Det är för bedrövligt. Vi som länge hade riktnummer 0766 men inget ska man få behålla.

      Nu går det inte längre att sätta upp skyltar i rondellerna och önskar nollåttorna åt helsike! Jäkla sommargäster!

      Jag skojar. Jag är född på Södra BB i Stockholm och min far och farfar bodde i Stockholm. Mina anfäder har bott i och runt Mälaren plus då i Östergötland och lite annanstans. Som i Spanien och Guatemala enligt släktkrönikan. Omskrivet i min nyaste bok I ormbärarens tid.

      Men jag håller med om att språkpolisen är förfärlig!

      Radera
  4. Vi är ju rasister alla lite till mans. Det är bara rasistobjekten som varierar.

    SvaraRadera