tisdag 14 augusti 2012

Överklassens festande

Naturligtvis så måste det festas för att alla ska trivas och kunna klappa varandra på ryggen. Och det har de tidigare löntagarfonderna ordnat till den nya överklassen i form av försåtliga forskningspengar, som har gått till tjusiga kalas.

Jag har en barndomskompis, som jobbar med forskning, som sliter och gnetar och har ansträngt sig för att vara kvar i detta jobb ända tills hon nu får sparken i höst när hon fyller 67 år. Hon är naturligtvis dödsförbannad över ett sådant slöseri.

Själv har hon jobbat hårt, fått fysiska besvär, men kämpat och gått igenom behandlingar för att kunna fortsätta till den åldersstupa, som vi har inrättat. Hon kommer att få pension, men inte så överdrivet mycket. Så ser det ut för den 40-talistgeneration, som sades ha skott sig.

Nej det är aldrig hela generationer, som skor sig, däremot så gör överklasser detta. Ansiktena skiftar, men mönstret består. Att festfixaren Micael Bindefeld har fått en kvarts miljon i månaden av dessa gamla löntagarfonder är inte det värsta. Utan att den nya överklassen i form av journalister och ledarskribenter, direktörer, landshövdingar, professorer och ministrar har smort kråset på skattebetalarnas bekostnad.

Att DN överhuvudtaget kan avslöja detta beror naturligtvis av att också journalister ingår i denna överklass. Annars hade de inte känt till det hela. Jag blir så förbannad över att vanliga medborgare inte vet detta, inte har en susning. Det beror självklart på att dessa kretsar håller sig för sig själva. Så har det alltid varit. Sch! Säg ingenting så märker ingen något.

Här är de ansvariga i styrelsen. 

4 kommentarer:

  1. Ja jag känner också en person som jobbar med forskning inom ett mkt viktigt område. Han fick avslag att forska inom en sjukdom som man i dagsläget inte vet tillräckligt om. Han hade en påvisat ett samband med proteiner i spinalvätska och sjukdomen. Det är rent för jävligt det här, jag mår rent illa.

    SvaraRadera
  2. 10 veckors semester och 30% av lönen som tjänstepension, toppar även det medelsvensson...

    SvaraRadera

  3. SKAPAR DÅLIGT RYKTE TILL SERIÖSA FORSKARE.NÄR REGERIGEN FESTAR UPP

    SKATTE PENGAR.FRONT FIGURER SOM UTBILDNINGSMINISTERN BJÖRKLULD.

    DEKLARERAT BLI VID DIN LÄST.ALLA SKALL INTE FÅ DEN MÖJLIGHET

    ATT LÄSA VIDARE.TROR BARA ATT BEGÅVNINGARNA FINNS I HAN NÄRHET

    NÅGON SADE DOM MINDRE VETANDE GÅR FÖRST SEDAN KOMMER MER VETANDE SIST

    SvaraRadera
  4. Jag har också forskat men det skedde inom den vanliga verksamheten och den vanliga skitlönen. Dock fick jag arbeta heltid i stället 75%. Jag bjöd kaffe och tårta vid redovisningen och fick blommor. Resultaten var unika påstod de som borde veta. Nu är jag pensionär och får knappt ihop livet trots att jag har jobbat sen 12 års ålder. Så jag är lite sur för slöseriet. Det finns folk och sen finns det adel.Undrar hur låga skatterna vore om adeln skulle betala sitt festande själv och ha mer normala arbetsvillkor?

    SvaraRadera