måndag 27 augusti 2012

Borrelia!

Var till doktorn i dag och fick penicillin. Har fått borrelia. Sex eller sju fästingar har drabbat mig i sommar. Fler än vanligt. Brukar inte få en enda. Men i år är de många för att det finns fler rådjur än tidigare.

Jag har fått fästningarna genom våra kära husdjur, hund och katt, som tar in dem och släpper dem lite här och var. Har tagit bort dem så fort jag har kunnat. Men det hjälpte tydligen inte.

Har fått en stor blaffa rött på baksidan av ett ben, med en växande ring. Inuti är det något ljusare. Jag väntade flera veckor på att det skulle gå över av sig självt, men icke.

Så i morse ringde jag vår egen akut och inom någon timme hade jag penicillin att förtära nu i tio dagar. Doktorn sa att om det inte hjälper så är jag välkommen tillbaka. Men jag får väl hoppas att det går över. Tur att det inte var TBE. 
4.2.2013
Nu ska det komma ett vaccin mot denna sjuksom som ska testas på 15 000 personer i Sverige. Tidigare har det inte funnits något mot våra egna fästingar bara mot amerikanska. Jag blev frisk med penicillin. Inga problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar