lördag 7 juli 2012

Heja Finland!

Jag tycker att ni är modiga som tänker på att lämna euro-samarbetet. Jag röstade mot euro då när det gick i Sverige. Däremot röstade jag för att vi skulle vara med i det europeiska samarbetet.

Att ha samma valuta i alla europeiska länder är så dumt, så jag fattar inte hur människor har kunnat gå med på det. Om de inte som bor i Grekland, Italien, Spanien och Portugal har tänkt sig från början att ha det bra på andras bekostnad.

Gå ur Finland! Det gör ni alldeles rätt i och hota inte bara med detta. Ni är ett litet land med en befolkning, som har gått igenom mycket lidande. Ordna inte till ett nytt sådant åt ert land. Jag har alltid tyckt att Europa har inrättat ett nytt Sovjet, men frivilligt den här gången och över en stor del av Europa.

Det var inte bara en stjärnekonom som tyckte att Finland kunde lämna utan finansminister Jutta Urpilainen sade i går att Finland inte kommer att försvara euron till varje pris. Hon är inte beredd och inte heller Finland att "ansvara för varandras risker och skulder".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar