fredag 18 maj 2012

Rasistiska kommentarer

DN skriver om att polisens efterlysningar med bilder har medfört rasistiska kommentarer. Och hur hemskt detta är.

Jag berättade för journalisten på DN, som har skrivit artikeln, att jag försökte kommentera på SVT Debatt, men fick alla mina kommentarer strukna. Till sist skrev jag ett mejl till TV-chefen Eva Hamilton och frågade varför. Och kopierade mejlet och lade in det som kommentar. Det fick stå kvar (tror det finns där).

Här skrev jag om detta förut, där går det också att läsa mejlet till TV-chefen Eva Hamilton. Och här är mejlet till DN-journalisten Matilda Lindwall från i dag 09:24:

På SVT Debatt är det tvärtom, där ströks allt som jag skrev när jag försökte kommentera en artikel. Till slut skrev jag nedanstående mejl till TV-chefen Eva Hamilton. Har inte fått något svar. 

En av kommentarerna jag skrev hann komma upp under mitt namn på den här googlesidan, som du ser är den helt harmlös, men den ströks också. Nu finns bara mitt mejl till Eva Hamilton kvar som kommentar (sist jag tittade åtminstone). 


Vidarebefordrat brev:
Från: Ann Helena Rudberg <ann.helena@swipnet.se>
Ämne: yttrandefrihet
Datum: 16 maj 2012 13:21:42 CEST

Hej!
Har ägnat en del av morgonen åt att försöka kommentera på SVT Debatt. Men det är stört omöjligt att få fram en endaste kommentar utan att den blir struken. Vad beror detta på? Finns jag med på någon konstig lista, som säger att jag inte har yttrandefrihet på den sajten. Eller vad handlar detta om?

Vad jag än skrev vare sig det handlade om att tycka att skribenten var balanserad eller att vädret var grått idag, så ströks detta. Varför? Är det för att jag skriver under eget namn? Jag förstår verkligen ingenting.

Har du någon förklaring?

Med vänliga hälsningar
Ann Helena Rudberg
journalist och författare



1 kommentar:

  1. Det är inte bra att sådant fick stå kvar. Värre är när myndighetspersoner själva lägger ut sådan information.

    Hör och häpna. För en tid sedan skröt CSN på sin hemsida om hur de jagade presumtiva smitare med fakturaknappen och att en person skulle amortera hela lånet i ett nafs. Vissa saker begriper tydligen inte CSN. Inte flera andra heller.

    Bara för att en hyresvärd har tillträde till en lägenhet enligt lag. Skulle antagligen inte någon vara så korkad att man menade att om hyresvärden var pedofil och handtverkarna han skrev avtal med var upplärda lärlingar från någon kriminalvårdsanstalt så skulle dessa ha samma otvivelaktiga rätt att kuta som man ville som den som betalar hyra och är hyresgäst!!!!????

    Myndighetsutövning gentemot enskilda urartar i oftare nuförtiden i för svenska staten ytterst pinsamma övergrepp.

    Vet staten vilka skadestånd det innebär när det är stat-enskild??

    SvaraRadera