fredag 18 maj 2012

Fördomar om stockholmare

Ja så är DN där igen och sprider fördomar om Stockholm och stockholmare. De har en föraktfull enkät om när man är stockholmare:

Själv tycker jag att jag är stockholmare, som föddes på Södra BB, men det alternativet finns inte med. Och de andra vädrar som sagt fördomar. Min farfars farmor var inte född på Söder. Jag kan stå still i rulltrappan. Jag dricker aldrig latte och har ingen mobil.

I artikeln så sägs också att stockholmare inte ska tro att de är något, utan anta "en mer ödmjuk identitet". Det säger etnologen Rebecka Lennartsson:

- Stockholmare måste sluta se sig som Sveriges nav och tycka att övriga människor inte räknas. Det är faktiskt inte obegripligt att inte alla människor vill bo här.

Det kläcker hon ur sig. Vilka fördomar! När man är född i Stockholm så begriper man inte den där avundsjukan, som finns mot stockholmare. Min bror flyttade till Göteborg sent i livet och blev diskriminerad, för att han hade en viss stockholmska i sin dialekt. Hans infödda göteborgska flickvän fick ta över istället. Han fick hålla tyst. Hon fick rädda honom mot fördomarna.

Trist med en etnolog, som har samma fördomar. Och att DN instämmer i dem.

När är man en ”riktig” stockholmare?


8 kommentarer:

  1. Är inte född i stockholm, men när jag flyttade hit hade jag också fördomar om stockholm och stockholmare: arroganta, egocentrerade och stressade. Nu när jag bott här i nästan 10 år kan jag väl konstatera att "stockholmare" som grupp är "som folk är mest". Dvs, det finns inga speciella personliga särdrag, så som mer/mindre ödmjuk etc. Det enda jag noterat är att många som bor mer centralt i stockholm beter sig mer som "stadsmänniskor" än "lantmänniskor", vilket faller sig ganska naturligt. Det är inte heller något unikt för just stockholm utan gäller för alla större städer jag varit i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag bott längre på Värmdö nu än i Stockholm (bodde där från födseln till 1976, blev drygt 30 år), men jag blir fortfarande upprörd över hur man kan klassa folk som bor på samma ställe med fördomsfulla ord. Förut brukade vi säga att här kommer nollåttorna igen, när de flockades här på sommaren, men numera är vi själva nollåttor. Så kan det gå ;)

      Radera
  2. Tjena Anna Helena! Problemet att identifiera en stockholmare beror på att många av de som nu bor i Stán, känner inte igen sin kusin eller gamla granne från glesbygden i vimlet. Dom har blivit förbytta. Det blir inte bättre av att journalistkåren har svårt med allt vad identiteter heter. Dom orkar inte med sin egen medelklass, dom klarar inte heller av att urskilja en skandinav. Stockholm och stockholmarna har det inte lätt. "Eken" var på väg att bli en kulturstad men blev i stället ett naturdito för stressade motionärer, cyklister och karriärister.

    Du skall få en direkt jämförelse. På 40-talet fanns det 2,5 ggr fler cyklister i Stockholm mot i dag. Ingen Essingeled ingen T-bana och en trafik som bestod av bilar och lastbilar med bl.a gengas, transportfordon, en spårvagnsspark som var enorm med absolut företräde. T.o.m hästar.

    Kika på Stockholms Stadsmuseums bilder, alla cyklister var stockholmare - med glimten i ögat och respekterade varandra i trafiken. Man kan se upp till ett femtiotal i prydliga led som stannar vid övergångssignalerna. På Youtube, finns det några klipp från tid som varit. Kommentarer från dagens ungdom, handlar inte sällan om att det måste varit bättre förr - ju förr desto bättre. Mors! Leif E Ström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja på 40-talet var det krig, fanns inte mycket att välja på än att cykla. Så vill vi nog inte ha det igen. Men 50-talet tyckte jag var rätt lagom, fast det tog evigheter att komma till Björkhagen innan T-banan fanns. Bussarna gick långsamt och var överfulla. Men själva staden var lagom, men väldigt fattig fortfarande. Folk bodde uselt ibland. Gammalt, omodernt och med dass på gården. Jag har själv varit med och byggt om ett hus på Odengatan, som bara hade kallvatten indraget. Och inte badrum.

      Radera
  3. jag flyttade till stockholm för 17 år sedan och har aldrig i hela mitt liv mött så mycket främlingsfientlighet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Främlingsfientlighet... är du utomjording?

      Radera
    2. nej, självklart inte, men ej stockholmare innan jag flyttade till stockholm - det är grunddefinitionen för främlingsfientlighet

      Radera
    3. Vad råkade du ut för... ? Din definitionen stämmer inte, men okej vi struntar i det. Berätta!

      Radera