lördag 5 maj 2012

Ett ohederligt SMHI

De påstår att Sverige har blivit varmare de senaste tjugo åren, men att vädret var "normalt"under 60-talet och framåt. Bluff!

Min äldste son är född på 60-talet och det årtiondet var pinande kallt, medan min yngste son är född 1989 och den vintern var det hur varmt som helst. Och ännu varmare året efter. Träden slog ut i början på april då 1990 har jag antecknat i min trädgårdsalmanacka. Påskliljorna också.

Allt kan bevisas med statistik om man väljer ut vissa tidsavsnitt. Egentligen har vi haft en liten miniistid i mitten av förra århundradet. Krigsvintrarna under andra världskriget var förfärliga. Och det fanns alltid massor av snö i min barndom.

Den lilla istiden höll annars i sig från 1600-talet (tåget över lilla och stora Bält) ända till 1900 (missväxt och svält på 1860-talet i Sverige). Det politiskt korrekta nu är att säga att det pågår uppvärmning och att skylla detta på oss människor, samt att vi måste tillbaka till det "normala".

Sanningen är att jordens klimat alltid har varierat och om vi har turen att leva när det är lite varmare än för hundra år sedan ska vi vara lyckliga, glada och tacksamma över det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar