onsdag 11 april 2012

Inte nu igen

UPPDATERAT
Det är alldeles för kort tid sedan den förra stora jordbävningen var i Asien utanför Aceh. År 2004 på annandagen så omkom min barndomsväns syster, systerns sambo, systerns svärson och systerns barnbarn. Bara systerdottern kom hem vid liv, utan hela sin familj.

En ofattbar tragedi, som hon naturligtvis aldrig hämtar sig ifrån, fast hon numera har en ny familj och två barn istället för det, som dog i vågorna. Kistorna efter de andra kom en efter en till Arlanda, sist kom den lille.

Jag skrev om det i min första bok Ett Sekel av Tystnad. Det var först i februari, som jag upptäckte att min barndomskompis syster stod på listan över omkomna. De hade åkt dit de närmaste släktingarna för första gången i sitt liv och anlänt på kvällen. Tsunamin kom när de var på stranden nästa morgon.

Då visste jag inte att det fanns några jag kände där. Hoppas att det inte gör det nu. Då var det jullov nu är det påsklov. Måtte ingen befinna sig där som vi känner. Vi orkar nog inte med det. Man blir känsligare som äldre och ett visst mått av katastrofer tål man, men inte mer.

Fyra människor försvann då i Khao Lak. Hennes systerdotter kunde berätta om det mirakel det var att hon kom hem levande.

"Hon låter som vanligt på rösten min barndomskompis fast mycket trött. Inte så underligt. Att hon klarar det, att dom klarar det. Det är obegripligt. Men hon blev glad över att hon fick kort från mig. Jag skickade på impuls ett gammalt kort på hennes lillasyster, från 60-talet. Hon fick det samma dag, som dom var på väg till Uppsala för att ta emot tre kistor. Hon läste brevet på vägen dit för hon råkade ta med sig posten. Hon fick det rätt dag i rätt stund. Jag som var så rädd över att det skulle bli fel, att min impuls skulle vara för häftig och alldeles för påträngande. Men det blev inte så. 
Och hon som hade varit så arg över att dom skulle åka dit. Till Thailand. Hon ville inte att dom skulle åka. Hon ville att dom skulle fira jul hemma. Och det sista hon sa var ungefär att nästa jul får ni vara hemma så att vi får fira jul tillsammans. Ja, sa dom. Och så kommer dom aldrig hem. Inte levande."

sid 362 ur Ett Sekel av Tystnad

13:10 
En fem meter hög våg har slagit in över stranden i Aceh, säger Röda Korset. En ny stor jordbävning på 8.1 har skett ute till havs. Den kan också skapa en tsunami.
15.05
Flera länder har trappat ned varningarna. Det verkar inte bli någon stor tsunami den här gången, bara kring någon meter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar