lördag 25 februari 2012

Influensan är här

Det lär vara Hongkonginfluensans barnbarnsbarn. Den härjade 1968. Då är det antagligen Asiatens barnbarnsbarnbarn då?

Den influensa som jag minns och hade, som härjade 1957-58 och som tog död på en del äldre. Och särskilt drabbade barn och känsliga. Hongkong kom 1968 och den har jag inte något minne av. Kanske för att jag var immun?

Men är inte det livets gång? Att vi blir sjuka ibland? Nä inte numera för alla ska jobba tills de dör och det blir katastrof om alla är hemma från jobbet.

Ekonomin går i botten och vi blir som Grekland. Nä det är inte heller sant. Bara lurendrejeri från politiker. Jag kände mig lite krasslig i går, men i dag känns det bättre igen. Grattis till mig som redan har levt så länge och har så bra immunförsvar.

Asiaten var sådan att den gick runt jorden en gång och kom tillbaka en gång till. Vi överlevde detta. Och slapp bli ihjälskrämda av medier och myndigheter. Den första säkert noterade influensan kom kring 1510, men människor lär ha varit förkylda tidigare än så.

Men se upp snart kan influensan att explodera, när ungarna kommer tillbaka från sportlovet. Enligt Sveriges Radio. Sic!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar