söndag 26 februari 2012

Erland Josephson i mitt minne

Jag minns honom från TV i Ingmar Bergmans Scener ur ett äktenskap på 70-talet. Han gjorde ett stort intryck, men blev lite uttjatad till slut, tyckte jag.

Det fanns en sluten bubbla kring honom och jag antar att han absolut inte har gjort, som i det förra inlägget jag skrev i morse, och lämnat något oavslutat efter sig. Så ser jag honom inte.

Han var en man som avrundade allt, som verkligen ville nå igenom botten på saker. Eller blandar jag ihop honom med hans rollfigurer?

Han led av parkinsons sjukdom. Inte roligt. Han vädjade om att vi skulle lämna pengar till forskning kring denna sjukdom. Gåtan kring parkinson är ännu inte löst fast tex skådespelaren Michael J Fox har lagt ned mycket resurser på forskning kring den. Erland Josephson blev 88 år. Ha det så gott i himlen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar