måndag 7 mars 2011

Trevlig pension!

Kvinnor får mycket lägre pension än män. Jovisst är det så. Vi tar hand om barnen och jobbar ofta mindre.

Själv har jag lika mycket i pension som min nyss döde andrapappa hade. Han hade tjänat ihop sin pension för nästan 30 år sedan.

Men det spelar faktiskt inte stå stor roll. Jag har det bra ändå. Pengar är verkligen inte allt. Inte prylar heller.

Och under helgen har vi städat ur hans lägenhet. Så mycket skräp att slänga, men ändå saker, som han tänkte ha till något.

Hur länge hade han tänkt att leva? Kanske 200 år och använda alla de tvålar han sparade från alla hotell han någonsin hade besökt.

Han var snål mot sig själv så nu får jag och andra släktingar ärva. Visst är det bra. För pengar behövs alltid, men de är inte det viktigaste och det känns lite otäckt att nu städa bort honom.

Vi får göra ett minneshus av hans friggebod på landet istället. Så att lite av honom finns kvar. Och så räcker säkert arvet till kommunalt vatten- och avlopp. Så vi slipper låna mer.

Trevlig pension på er!

2 kommentarer:

  1. Visst är det så Ann! Själv har jag mindre pension än min alkoholiserade make därför att det var jag som tog hand om barnen. Skriver om den tiden nu. Boken heter Lusidor och är väldigt svår att skriva för jag vill inte vara dömande - alkoholism är ju en sjukdom men även en alkoholist har ansvar för sina handlingar eller hur? Lycka till med minnes-städningen!

    SvaraRadera
  2. Tack Gitta! Lycka till med skrivandet!

    SvaraRadera