fredag 9 juli 2010

Marianne Faithful kontra Mick Jagger

I dagens Svenskan intervjuas Marianne Faithful, men jag kommer aldrig igenom texten, för jag fastnar på bilden eller bilderna av henne. I dag ser hon yngre ut än när hon var 20 år. Och jag kan inte låta bli att undra hur mycket lidande och pengar detta utseende har kostat henne.

Samtidigt minns jag Mick Jagger från TV och folbolls-VM. Jag undrade vad det var för gammal ful gubbe, som lutade sig fram och skrev något, när han visades sittande intill planen. Han hade så djupa fåror och hål i ansiktet att det såg ut som om han hade blivit slagen och var blåsvart. Men när han satte sig upp och tittade rakt fram syntes det att det "bara" var åldern som hade tagit ut sin rätt.

Jag har aldrig "upptäckt" Marianne Faihtful som sångerska riktigt och jag kommer nog inte att göra det nu heller när hon 63 år gammal ska uppträda på Berns i Stockholm. Hennes låtar och hennes sätt att sjunga har lämnat mig oberörd, medan däremot Rolling Stones var något helt annat. Åtminstone när jag var ung på 60-talet.

Och nog tycker jag det är hederligare att åldras med värdigheten i behåll än att göra om ansiktet till en mask, som inte ens en tonåring har. Marianne Faithful är så stylad och retuscherad att hon ser konstgjord ut. Som ett konserverat lik. Brrr... otäckt.

5 kommentarer:

  1. Så varför blogga om något som man finner helt ointressant?

    SvaraRadera
  2. Anonym: Vad menar du? Marianne Faithful och Rolling Stones är intressanta som tidsfenomen både då och nu.

    SvaraRadera
  3. Jaså, har de varit ihop en gång i tiden. Mick Jagger var gäst på årets Cannesfestival och blev intervjuad i tv-nyheterna iklädd solglasögon. Nyhetsankaret bad honom mot slutet att ta av solglasögonen för att tittarna skulle få mer av honom och han lydde snällt. Jo, visst är han sliten. Han har ju varit ganska utlevande så att säga. Han talar hyfsad franska faktiskt.

    Marianne Faithful har en speciell röst, inte så vacker tycker jag. Det är svårt att tänka sig henne som glamorös när man har sett henne spela Irina Palm.

    SvaraRadera
  4. Maria: Nej där var hon inte det, men efter det så bytte hon stil tydligen... jag är fördomsfull mot ansiktsoperationer ifall det inte är så att detta är manipulerade studiofoton... men jag tycker att om man som Björn Skifs har ögonlock som gör att man knappt kan se längre, eller som drottning Silivia också har hängande ögon och ser trött ut jämt så är det väl befogat. Kanske. Själv har jag opererat bort en förändring på mitt ena ögonlock hemma med sax. Har inte råd med andra operationer :) Det lyckades! Förr i tiden tyckte man att människor som hade skrynkliga ansikten var vackra. Det syntes att de hade levt.

    SvaraRadera
  5. Jo kanske är det befogat med just ögonlocksoperationer om det hindrar sikten men annars håller jag helt med om att plastikoperationer bör undvikas, om det inte handlar om vanställdhet och rekonstruering efter olyckor. Det naturliga är vackrast!

    SvaraRadera