onsdag 3 mars 2010

Journalisters medellön är 32 000 i månaden

Är det en bra lön? Nej det tycker inte jag. Med tanke på den utbildning och det jobb som behövs. Men skillnaderna är stora.

Om vi tar några kändisar så ser det ut så här: Amelia Adamo 3 183 300 kr. Hon är stolt över sin lön säger hon till tidningen Journalisten.

För henne handlar jobbet om pengar helt uppenbart. För hennes grundlön är 1,75 miljoner och ovanpå detta får hon bonus på vinsten från Amelia och Tara plus M.

Jan Scherman VD på TV4 har 4 710 300 kronor. Han skäms inte för lönen och heller inte för makten.

Jonathan Falck chefred på Göteborgs-Posten tjänar 2 179 100 kronor. Hans lön skiljer sig inte så mycket från andra chefredaktörers löner konstaterar han.

Undrar vad Björn Wiman kommer att få som blir ny chef på DN kultur?

Spelar det någon roll vad man har i lön. Nja över 50 000 tycker jag knappt det. Om man inte har tio barn eller så att försörja. För mig har aldrig pengar spelat den rollen och heller inte makten.

Helena Giertta chefred på Journalisten tjänar 525 900 kronor. Medan Liv Bäckström chefredaktör på Kommunalarbetaren har 808 400 kronor i årslön.

Och så Göran Greider chefredaktör på Dala-Demokraten han har 866 300 i lön per år.

De statistiska uppgifterna har jag tagit ur tidningen Journalistens pappersupplaga.
22.11.2012
Som en  jämförelse kan ni se de nya sifferuppgifterna från Dagens Media. Amelia Adamo tjänar 4 010 600 kronor 2011. Jan Scherman tjänar 6 459 900 kronor år 2011.

7.2.2016
Här kan ni se en uppdatering av vad journalister tjänar plus vad våra kändisar i TV hade för inkomster år 2014.

25.3.2016
Här kan ni se en bra tabell för att jämföra löner för olika journalister. Publicerad i fackförbundstidningen Journalisten. Det gäller lönerna under 2015 efter lönerevision. Spannet går från drygt 20 000 i månaden till nästan 100 000 kronor per månad. Overkliga löner bägge tycker jag för jobbet. Med den långa utbildningen som krävs. Om de nu inte bara har hoppat in från gatan. 

3 kommentarer:

  1. Jag kanske skulle bli journalist då, nu när jag blir arbetslös.....

    Lönen är ju mycket bättre än den jag har nu....

    SvaraRadera
  2. Maukonen: Jovisst du skulle passa.. du är jättebra på att gräva :)

    SvaraRadera
  3. Det är svårt det där med löner. Känns sällan som det lönar sig (ekonomiskt) på att gå längre utbildningar, förutom för ett antal människor.

    SvaraRadera