torsdag 14 januari 2010

Djur är ofta symboler för oss själva

För mig är rådjur och älgar särskilt vackra när de kommer nära och hälsar på oss på landet. Det finns en mycket utbredd djursymbolik och djuren uppträder ofta i våra drömmar.

De kan symbolisera känslolivet, instinkterna och också vara symboler för det innersta i oss. Vi är liksom djuren inbäddade i ett tids-rumskontinuum, som vi behöver känna till och veta hur vi ska uppträda inom.

I alla kulturers föreställningar finns djursymboliken inbyggd. Det visar också hur viktigt det är att integrera det symboliska innehållet hos djuret i det egna livet.

En mycket vanlig dröm är att bli förföljd av djur. Det betyder att en instinkt har avskilts från medvetandet, men den försöker genom drömmen bli erkänd på nytt. Ju farligare djur desto mer omedveten är drömmarens instinktiva själ.

Vi tycker att vi ska befinna oss ovan allt sådant, men det kan vi aldrig göra. Vi är alltid människor så länge vi befinner oss på jorden och behöver hela de sårade instinkterna hos oss själva. Undertryckta eller icke erkända instinkter hos oss hotar hela vår tillvaro.

När allt fungerar okej inuti oss så lever vi direkt, utan att ta till så många undanglidande manövrer.

Den mest betydelsefulla dröm jag har haft utspelade sig först i Björkhagen där jag är uppvuxen.

Jag flög iväg från en rund vändplan (symbol för den själens helhet, som finns när man är barn) och ned i en grön dal, som såg ut som Kenya i Afrika med savann och djur. En svart panter överföll mig och bet mig rakt i hjärtat, men jag dog inte. Jag såg såren på mitt bröst efter tänderna, men det blödde inte.

Jag ledde pantern bort till en vattenbuffel, som fanns lite längre bort. Och pantern kastade sig över detta djur istället. Då uppträdde en gud eller någon som jag inte såg ansiktet på, som hade pil och båge. Istället för ansikte fanns där ett ljus eller ett moln. Han eller hon sköt pilar i djuren så att de naglades fast på en vagn i ett fyrkantigt mönster.

Sedan flög jag upp igen från dalen och drömmen hoppade (hiatus) som den gör ibland och jag befann mig i ett hus längs en stor gata. Och där kom bågskytten och drog vagnen genom staden och runt omkring stod människorna och jublade. Själv stod jag bakom en gardin i ett fönster och såg detta. Jag tyckte synd om djuren.

Det var omkring 30 år sedan jag drömde det där. Drömmen gjorde ett stort intryck på mig och jag har aldrig glömt den.

3 kommentarer:

  1. <Fascinerande dröm! Du har verkligen kontakt med ditt djupa inre medvetande (o-medvetande).
    Läs den där Lars Muhl och berätta för mig vad du får för intryck av honom och hans vackra fru Ghita ben D.

    SvaraRadera
  2. Okej har tittat lite efter honom. Han är tydligen musiker? Jag hittade det här på internet:

    http://www.youtube.com/watch?v=aq2ktoo-LLE

    finstämt påminner om din bror lite grann väl?

    Och det här hittade jag:

    http://www.larsmuhl.com/side.php?indhold=gralsrejser

    Han ser så snäll och god ut, en andlig människa. Det blir nog bra med kursen, skickar fint väder!

    SvaraRadera
  3. Apropå drömmen så kan den tolkas på massor med olika sätt, men eftersom jag uppfattar den som en sk stor dröm, så rör den inte bara mitt omedvetna, utan något mer.

    Jag tror det handlar om att vi måste ta hand om våra känslor (som djuren symboliserar, de levde fortfarande fast de var fastnaglade) och att en större del av oss kan göra det, en del som har kontakt med något annat och som är som en gud (jag är själv skytt som stjärntecken).

    Att denna "gud" kör vagnen genom staden är ett uttryck för att det är en seger (vagnen i tarotkorten står för detta) och att dessa djuriska känslor är fångade i fyrkant, tyder på att de har kunnat framställas och uttryckas konkret i verkligheten.

    Detta handlar om flera världsdelar (afrika och vattenbuffeln från asien) samtidigt som det är i europa eftersom jag kommer därifrån. Väst och öst alltså.

    Det är vad mitt liv har handlat om: att få ihop denna värld och det är vad det i stort behöver handla om i vår värld. Det är vad som pågår och vad mayaindianerna också uttryckte med sin kalender nu när vi befinner oss i natt 6 enligt den (sedan i november förra året).

    Calleman, som är svensk expert på detta, menar att denna natt kommer att mynna ut i ett medvetandehöjande och att det blir slut på de upp- och nedgångar i mänsklighetens historia, som har orsakat så mycket lidande.

    http://www.calleman.com/content/articles/svenska/6e_natten.pdf

    Den som lever får se.

    SvaraRadera