tisdag 11 augusti 2009

Nu stärks kungahuset



Prinsessan Madeleine och Jonas har förlovat sig. Victoria kommer att få sin Daniel nästa år på samma dag då jag gifte mig (och hennes föräldrar). Jag gifte mig till och med samma år som kungen och Silivia.

Det är härligt med lite kunglig yra. Det behöver vi tycker jag.

När jag var yngre var jag med i Republikanska Seglarklubben, där också gamle kommunistledaren C H Hermansson var med. Han var en fin människa, nej fel, han är det. För han lever fortfarande snart 92 år gammal (i december).

Jag seglade i skärgården precis som han gjorde och vi firade midsommar tillsammans med ett gäng på Biskopsön i ytterskärgården.

På den tiden - 70-talet - tyckte jag att vi skulle ha president, men numera är det helt okej med kung och drottning. Det ger en smula historiens vingslag.... över landet. Vi som knappt har någon kulturhistoria annars.

Jag ser fram emot lite kunglig glans nästa år över Stockholm när Victoria och Daniel gifter sig. Sedan lär Madeleine och Jonas följa - när är inte bestämt. Kanske i slutet av året?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar